FrågaAVTALSRÄTTFormkrav18/04/2017

Giltigt gåvobrev avseende en lantbruksfastighet?

Vad krävs för att bevittning av namnteckningar gåvobrev av lanrbruksfastighet värde ca 6 miljoner är juridiskt korrekt

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en gåva av fast egendom ska vara giltig krävs att denna gåva uppfyller samma formkrav som ett köp av fast egendom, se härom 4 kap. 29 § Jordabalken. Enligt 4 kap. 1 § Jordabalken krävs då följaktligen att gåvobrevet innehåller en uppgift om vilken fastighet det är fråga om, förklaring av givaren att fastigheten överlåtes på mottagaren, samt givarens och mottagarens underskrift.

Ett gåvobrev avseende fast egendom är alltså giltigt (dvs. juridiskt korrekt) om det innehåller de uppgifter som angivits ovan. I övrigt krävs det inte att utomstående också bevittnar gåvobrevet. Detta utgör således en skillnad mot testamente, där det utöver testatorns namnteckning krävs att två utomstående personer bevittnar testamentet och skriver under.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Jordabalken hittar du här!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare