FrågaAVTALSRÄTTGåva27/07/2013

Giltigt gåva av fast egendom

Hej, Jag vill ge mitt hus i gåva till min bror i syfte att undvika att min ex-man via våra minderåriga barn ska kunna ta del av det om jag faller ifrån inom 10 år. Han kan inte hålla fingrarna i styr ndg andras pengar och tillgångar av ekonomiskt värde, om jag uttrycker mig diplomatiskt. Att detta kan anses som undanhållande av arv är jag medveten men om, men tar inte hänsyn till det här och nu. Min fråga lyder: Om jag ger min bror huset i gåva kan vi då upprätta ett inbördes, hållbart, avtal som säger att jag kan få tillbaka huset när helst jag så önskar? Vad ska jag i så fall tänka på om/när vi skriver ett dylikt? Tack på förhand.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

För gåva av fast egendom finns det vissa formkrav som ska vara uppfyllda för att den ska vara giltig. Det ska vara en skriftlig handling som både givaren och gåvotagaren skriver under, en förklaring att den fasta egendomen överlåtes till gåvotagaren samt ska det framgå att det är en gåva. Är dessa krav uppfyllda är gåvan giltig och då förlorar gåvotagaren sin möjlighet att ta tillbaka gåvan.

Så om du ger din bror huset krävs det att det blir en giltig gåva, för om den är ogiltig tillfaller huset vid din bortgång dina barn. Men är gåvan väl giltig förlorar du din möjlighet att ta tillbaka huset, då du inte längre är ägare och man kan inte ta tillbaka något man inte äger.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare