Giltigt att exkludera arbetskostnad för garanti?

garanti reparation

handlade en produkt på fakturan står det "garanti 1"

"Alla produkter säljs med 1 års garanti (gäller ej slitdelar).

Ersättning utgår för utbytta delar efter konstaterat material- eller fabrikations fel.

Ersättning för arbetskostnad ingår ej"

fråga

kan man i en faktura exkludera ersättning för garanti reparation ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej, det är inte tillåtet att bortse från arbetskostnad. Den lagstadgade garantitiden för konsumenter är 6 månader (se mer här). Om det gått längre än 6 månader kan ett förbehåll om arbetskostnad vara giltigt om du tagit del av det tydligt innan du ingick avtalet (köpte varan). Om det bara stod i liten text dold någonstans och den givna uppfattningen var att 1 års garanti gällde, ska 1 års garanti tolkas som en fullständig garanti och du har rätt att inte ha kostnader för detta.

Om de inte lyder dina krav kan du ha förutsättningar att driva din rätt igenom i domstol. Prata då med en av våra jurister först (mer info här).

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare