Giftorätt, enskild egendom, samäganderätt och äktenskapsförord - Vad gäller?

Hej,

Har en fråga angående enskild egendom och samägande. Min fru och jag skrev ett äktenskapsförord som säger att all egendom som vi ägde innan vigseln ska ses som enskild egendom och allt som vi tillskaffar oss efter vigseln ska vara giftorättsgods.

Idag bor vi i en lägenhet som jag ägde innan vigseln och som endast jag står som ägare till. Vi har efter vigseln köpt ett fritidshus med pengar som kommer från försäljningen av min frus lägenhet (som hon ägde själv innan vigseln och som var hennes enskilda egendom). Vi valde att står som 50/50% ägare på fritidshuset.

Vad skulle gälla vid en bodelning? Att lägenheten vi bor i är enskild egendom för mig känns klart men vad gäller för fritidshuset? Det vi vill är att fritidshuset ska vara min frus enskilda egendom.

Se exakta formuleringar från äktenskapsförordet nedan:

§ 1

All den egendom som omfattas av giftorättsreglerna skall med i § 2 nedan angivet undantag,

vara giftorättsgods.

§ 2

Egendom som Vi var för sig äger vid äktenskapets ingående och därefter förvärvar genom

arv, gåva eller testamente, och därtill även egendom som kan komma att träda i nyssnämnda

egendoms ställe, skall vara enskild egendom.

§ 3

All avkastning av enskild egendom skall vara giftorättsgods.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Jag tolkar ditt ärende enligt följande. Du och din hustru står som lagfarna ägare till en fritidsfastighet som vid tidpunkten vid förvärvet finansierades med pengar från en tidigare av din hustru genomförd bostadsförsäljning. Den sistnämnda avyttringen avsåg en lägenhet som, såvitt jag förstår, endast ägdes av henne. Ni önskar att fritidsfastigheten ska utgöra din hustrus enskilda egendom och mot bakgrund av den samäganderätt som numera föreligger undrar ni vad som gäller i händelse av bodelning. Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid besvarandet av din fråga är äktenskapsbalken (ÄktB) och enligt min mening löses denna tämligen enkelt varför den här utredningen inte heller kommer att bli särskilt lång.

Några hållpunkter

Enligt äktenskapsbalken är huvudregeln att makarnas egendom utgör giftorättsgods i den utsträckning egendomen inte är att anse som enskild (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan exempelvis, som i det här fallet, vara egendom som till följd av äktenskapsförord ska vara enskild. Likaså kan det som har trätt i stället för sådan egendom bibehålla karaktären av enskild egendom (7 kap. 2 § 1 st. 6 p. ÄktB). För avkastning av den enskilda egendomen gäller däremot att detta särskilt måste föreskrivas genom rättshandlingen, det vill säga genom äktenskapsförordet, att denna ska vara makens enskilda egendom för att avkastningen inte ska omvandlas till giftorättsgods, vilket också har skett i förevarande fall (7 kap. 2 § 2 st. ÄktB). Notera även att äktenskapsförordet måste upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av båda makarna. Härutöver ska det registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB). Om de nyss nämnda formkraven inte är uppfyllda jämte kravet på registrering blir avtalet mellan makarna verkningslöst.

Fritidsfastigheten, vad gäller?

I lagtexten ges inget uttryckligt svar på hur den exakta bedömningen ska göras i det här avseendet. Utöver de ovan nämnda bestämmelserna, vilka endast stadgar att surrogategendom träder i den enskilda egendomens ställe (exempelvis pengar från enskild egendom som har avyttrats) och att avkastning från sådan egendom ska förbli enskild om så har föreskrivits, sägs ingenting mer i äktenskapsbalken. Det innebär att svaret måste sökas på annat håll och då företrädesvis i den vägledande rättspraxis som finns på det här området. Högsta domstolen (HD) har uttalat att pengar som härrör från enskild egendom generellt bör hållas åtskilda från andra gemensamma tillgångar för att dessa ska kunna behålla sin karaktär av enskild egendom. Annorlunda uttryckt får ingen sammanblandning ske eftersom den enskilda egendomen då kan bli smittad av giftorätten. Samtidigt medför det inte heller att egenskapen av enskild egendom automatiskt utsläcks utan vidare (se avgörandet NJA 1992 s. 773). En bedömning måste därför göras från fall till fall och som jag förstår det finansierades förvärvet av fritidsfastigheten enbart med pengar (surrogategendom) från försäljningen av din hustrus lägenhet, vilken också var hennes enskilda egendom. Med sammanblandning avses främst pengar på ett av makarna gemensamt ägt konto, men en sammanblandning kan likväl ske i fast egendom. I det här fallet blir emellertid surrogategendomen (pengarna från lägenhetsförsäljningen) tämligen enkel att urskilja trots att dessa numera är bundna i fritidsfastigheten. Inga andra pengar har ju använts vid köpet och härutöver föreligger inte heller några meningsskiljaktigheter eftersom ni båda är överens om att fritidsfastigheten ska vara din hustrus enskilda egendom.

Samäganderätten och äktenskapsförordet, vad gäller?

Giftorätten och reglerna om enskild egendom aktualiseras först i samband med en äktenskapsskillnad. Att ni båda står som lagfarna ägare till fritidsfastigheten med hälften vardera innebär förvisso att ni äger den gemensamt och med samäganderätt enligt lagen om samäganderätt (samäganderättslagen, SamägL), vilket i sin tur betyder att bådas samtycke krävs vid åtgärder på fastigheten samt att ni har lika rätt till det överskott som eventuellt uppstår om fastigheten skulle säljas (1-2 §§ SamägL). Men det får ingen bäring på en bodelningssituation. Om fritidsfastigheten utgör din hustrus enskilda egendom kommer den att falla utanför bodelningen. Givet § 1 i äktenskapsförordet kan det möjligen gå att argumentera för att fritidsfastigheten ska omfattas av giftorätten eftersom den införskaffades efter äktenskapets ingående. Samtidigt ger § 2 i äktenskapsförordet uttryck för ett tydligt undantag och mot bakgrund av vad som tidigare har anförts om synen på surrogategendom och sammanblandning av sådan egendom med andra tillgångar är min bedömning att äktenskapsförordet i sin nuvarande lydelse ligger i linje med er gemensamma avsikt. Jag nämnde inledningsvis att lösningen ändå är ganska enkel. Förslagsvis upprättar ni ett nytt äktenskapsförord i vilket ni explicit anger att fritidsfastigheten ska utgöra din hustrus enskilda egendom. På så sätt reduceras risken för godtycke och de tolkningssvårigheter som kan uppstå vid bruket av allmänt hållna stadganden likt de som finns intagna i äktenskapsförordet så som det ser ut nu.

Notis: HD styr rättspraxis på civilrättens område och är den yttersta uttolkaren av nästan all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen så kallade prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Skype och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare