Gifta sig med asylsökande från Syrien

Jag vill gifta mig med asylsökande man från Syrien.

Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Före ingående av äktenskap i Sverige måste man ansöka om hindersprövning från skatteverket. Detta görs genom att man fyller i en blankett och lämnar in till skatteverket. Vid hindersprövningen kontrolleras att ingen av er är under 18 år, att ni inte är nära släkt och att ingen av er redan är gifta. Om någon av er inte är folkbokförd i Sverige så måste ni dessutom besöka ett servicekontor i samband med inlämnandet av ansökan för hindersprövning. Där måste den som inte är folkbokförd här styrka sin identitet med ett pass. Han måste också lämna in ett intyg där hans civiltillstånd framgår som är högst fyra månader gammalt. Intyget ska vara utfärdat antingen av behörig myndighet i landet där han nu bor eller behörig myndighet i landet där han är medborgare. Mer information samt blanketter hittar ni på skatteverkets hemsida här.

Om han inte har ett intyg om civiltillstånd råder jag er att kontakta skatteverket eller syriska ambassaden och fråga om de kan utfärda sådant intyg.

Mvh

Johan LandströmRådgivare