FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2017

Gift och äger bostadsrätt - vad händer om jag avlider?

Jag är gift och vi bor i en bostadsrätt som jag står som ägare för. Vad händer om jag avlider ? Finns ett särkullsbarn på min sida.

Kan man ändra så att bägge står som ägare på bostadsrätten ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att makar ärver varandra, 3 kap. 1 § ärvdabalken, (se här). Om den maken som avlider har något särkullbarn tillfaller hela kvarlåtenskapen till särkullbarnet. Det betyder att bostadsrätten tillfaller ditt barn och inte din fru.

Du kan ändra så att bägge står som ägare på bostadsrätten. I ditt fall bör du i sådant fall ge 1/2 fastigheten till ditt barn i gåva, för att undvika skatt. Ni söker sedan lagfart som fastställer detta.

Läs gärna mer på lantmäteriets hemsida. Där framgår bl.a. kostnaden för en lagfartsansökan.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom vid funderingar.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare