Gemensamt testamente och särkullbarn

Hej. Vi är ett sambopar som tänker gifta oss. Ska vi skriva äktenskapsförord?Min sambo som har 3 särkullbarn i två tidigare förhållanden och jag har 2 i ett tidigare förhållande. Vi har inga gemensamma barn. Jag har en bostadsrätt, min sambo en villa. gemensamt en sommarstuga som min sambo har skrivit ett gåvobrev och gett mig i gåva, denna stuga håller vi på att renovera och tänker flytta till senare. Har även skrivit ett testamente där vi vill att den som överlever den andre för bo kvar tills vi båda är döda. vad händer när någon av oss dör? Vi vill skydda varandra på bästa sätt. Vad mer ska vi göra?

Lawline svarar

Hej,

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man juridiskt sett kan se till att den efterlevande maken får bo kvar i eran stuga som din make gett dig i gåva. Vad gäller era andra boenden så kan man, genom äktenskapsförord, göra dessa till vardera makes enskilda egendom. På så sätt så kommer, om du t.ex. avlider först, din make få behålla sin villa utan att behöva ge bort hälften till dina arvingar och vice versa.

När det däremot handlar om din stuga så är läget svårare. Skulle din make avlida först kommer hälften av stugans värde ingå i hans kvarlåtenskap om ni inte, genom äktenskapsförord, gör den till din enskilda egendom. Men om du å andra sidan avlider först kommer din make inte få ärva något av stugan om ni förordnat det till din enskilda egendom. Detta eftersom du äger stugan och man sålunda inte kan förordna den till din makes enskilda egendom. Äktenskapsförord är alltså ingen garanti för att utfallet kommer bli tillfredsställande.

Ni har ju upprättat ett gemensamt testamente där ni förordnat, vad jag kan förstå av din fråga, att stugan skall tillfalla den efterlevande maken. Problemet här är laglotten. Eftersom ni båda enbart har särkullebarn kommer deras laglottsskydd bryta igenom erat testamente. De har sålunda, oavsett testamente, rätt till hälften av sin avlidnes förälders kvarlåtenskap.

En lösning skulle kunna vara att ni förordnar stugan till din enskilda egendom och att du, genom ett arvsavtal, får dina arvingar att avstå från den delen av arvet (stugan) till förmån för din make i händelse av att du skulle avlida först. På så sätt skulle den efterlevande maken, oavsett vem det är få erhålla stugan vid den andres bortgång . Dina arvingar skulle då inte kunna erhålla en del av stugan genom att åberopa laglotten. Kom dock ihåg att detta enbart är ett problem då stugan motsvarar mer än hälften av din kvarlåtenskaps förmögenhetsvärde. Laglotten ger nämligen enbart bröstarvingen rätt till hälften av kvarlåtenskapen, inte mer.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare