FrågaAVTALSRÄTTGåva29/04/2015

Gåvovillkor

Jag har fått en fastighet i gåva av min mor (1/2) och gåva min far(1/2).

I gåvobrevet står att gåvotagaren inte äger rätt att överlåta gåvan utan gåvogivarens samtycke och att gåvan ska utgöra gåvotagarens enskilda egendom och skall icke utgöra giftorättsgods.

Nu vill jag dela fastigheten med min fru. Kan jag ge 1/2 till min fru om jag får tillåtelse av en av mina föräldrar eller krävs bådas tillåtelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Om din mor och din far har gett dig halva fastigheten vardera i gåva, så innebär det om det finns två likalydande gåvovillkor att du kan be t ex din mor om tillstånd att ge bort den halva av fastigheten du fått av din mor till din fru. Om det istället finns ett gemensamt gåvobrev samt villkor som är undertecknat av både din mor och din far så kan det möjligen bli mer problematiskt.

Det är svårt att ge ett så mycket djupare svar än så utefter frågan, det kan finnas mer information som gör att det inte är möjligt, men teoretiskt utefter din fråga så är svaret ja. Det räcker med den enes tillåtelse för att ge bort halva fastigheten. Sen kan det ju vara så att din far och mor vill vara överens för att den ena ske ge tillstånd, så det bästa borde vara att tala med dem om saken och hur de ser på det.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare