Gåvor med gränsöverskridande karaktär bör utredas från den utländska skatterättens perspektiv.

Hej,

Jag har en fråga kring gåvor från utländska företag.

Min mor har sedan ett par år överskridit pensionsåldern och funderar på att avveckla sitt företag genom att dela ut regelbundna gåvor till oss barn. Min mor bor i Tyskland och även företaget är tyskt.

Antagligen kommer dessa gåvor delas ut halvårs- eller kvartalsvis under en tioårsperiod (storleksordning 100.000,-€ och

helt beroende på hur vi barnen sköter oss framöver antar jag).

Eftersom hon gärna minimerar skatten för dessa gåvor är hon osäker om det gör skillnad att överföra pengarna till ett konto i Tyskland som står i mitt namn, eller om det är lika bra att sätta in gåvorna på mitt vanliga lönekonto här i Sverige.

Är det skattefritt att ta emot gåvor från tyska företag/släktingar eller ej? Om inte, hur ser skattereglerna ut isf.?

Tack för info och gott nytt år,

Oh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt de svenska reglerna är gåvorna skattefria.

Jag vågar inte svara om innehållet i tysk skatterätt men några punkter kan i alla fall lyftas fram.

Jag skulle först vilja föreslå att man kollar på hur den tyska skatterätten reglerar frågan. Det är, till exempel, inte omöjligt att gåvan från företaget till er ska anses gå igenom den fysiska personen, i så fall din mor, och att den här personen blir skattskyldig för uttaget i Tyskland innan samma person eller företaget ska kunna ge bort pengar som gåva till er i Sverige.

I fall pengarna skulle komma direkt från företaget är det så att juridiska personer under normala fall inte regelbundet ger pengar som gåvor och förutsättningarna i fallet ifråga bör utredas närmare för att se huruvida, till och med under svensk rätt, pengarna ska anses utgöra gåvor. När det gäller överföring till ditt tyska konto bör samma fråga besvaras enligt tysk skatterätt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare