FrågaAVTALSRÄTTGåva01/03/2015

Gåvobrev på fastighet från död

Vi har hittad ett gåvobrev daterat 2011, nu när givaren är död.

Mottagaren av gåvobrevet har inte fått det varken tidigare eller nu.

Det ingår en fastighet i gåvan som idag fortfarande ägs av den avlidne.

Behöver vi ta hänsyn till brevet eller kan vi slänga det?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För det första måste gåvobrev som gäller fastigheter enligt 4 kap. 1 § Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) vara underskrivna av både givaren och gåvotagaren. Bestämmelsen ser ut att gälla endast för köp, men 4 kap. 29 § Jordabalken innebär att den även gäller för gåva. Eftersom du skriver att mottagaren varken har fått brevet "tidigare eller nu", kanske det till och med är så att vederbörande inte har skrivit under på gåvobrevet. I så fall gäller inte gåvan ens mellan givaren och tagaren, och ni kan helt enkelt strunta i brevet.

Om det trots allt är så att gåvotagaren har skrivit under på brevet, gäller det i och för sig mellan givaren och tagaren. Enligt bestämmelser i 17 kap. Jordabalken är i så fall är också gåvan giltig åtminstone mot den som kände till den vid sitt förvärv (vare sig genom köp, arv eller på annat sätt), och då måste förstås gåvotagaren få fastigheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare