Gåvobrev om fastighet som enskild egendom

Min svärson har ett gåvobrev på fastigheten där det står att den är enskild egendom även vid giftemål. De har inga barn. Vad händer med fastigheten om han skulle gå bort före min dotter? Vad händer vid en separation? Min dotter har lagt ner pengar på reparation och de delar alla kostnader för huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med era frågor!

Enskild egendom

Har din svärson fått fastigheten i gåva, av någon annan än din dotter, med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda så är den också enskild egendom trots att de gifter sig, se äktenskapsbalken 7 kap. 2 § p. 2 https://lagen.nu/1987:230#K7.

Vid en separation har din dotter troligtvis inte rätt till något alls av husets värde, trots att hon lagt ner pengar på mindre reparationer och de delar på de löpande kostnaderna. Detta är konsekvensen av att fastigheten är enskild egendom.

Arvsfrågan

Skulle din svärson gå bort före din dotter blir det en arvsfråga. Om han inte har några barn blir ett testamente av stor vikt. Han kan nämligen testamentera bort hela sin förmögenhet till vem han vill, med ett undantag i form av att din dotter som hans maka har rätt till fyra gånger då gällande prisbasbelopp (idag omkring 4*44500=178000), se ärvdabalken 3 kap. 1 § st. 2 https://lagen.nu/1958:637#K3. Skulle din svärson inte ha något testamente tillfaller hans kvarlåtenskap din dotter, om de fortfarande är gifta och utan särkullbarn.

Hoppas du känner att du har fått dina frågor besvarade, även om det kanske inte var de svar du hoppades på.

Har du fler frågor eller skulle din dotter och svärson vilja skriva ett äktenskapsförord, som kan balansera vågskålarna, är ni välkomna att kontakta vår telefonrådgivning på tel. 08-533 300 04, skicka ett mail till radgivning@lawline.se eller boka tid med vår samarbetspartner Familjens jurist - boka här.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare