FrågaAVTALSRÄTTGåva17/02/2016

Gåvobrev med villkor om enskild egendom

Hej min mamma ska ge en summa pengar i gåva till ett barnbarn. Gåvan ska vara enskild gåva. Barnbarnet är gift. Ska både min mamma och mitt barn skriva under på gåvobrevet och ska deras namnteckningar bevittnas. Kan jag och maken bevittna i så fall. Något annat vi bör tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att pengarna ska bli enskild egendom (alltså inte ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa) krävs inte ett gåvobrev, men det underlättar självklart för bevisningen om det finns ett skriftligt villkor om att gåvan ska vara enskild egendom.

Jag rekommenderar er att skriva ett gåvobrev där det framgår hur stor summan pengar är och att pengarna ska vara gåvomottagarens enskilda egendom. Eftersom ett gåvobrev inte är ett avtal utan en så kallad ensidig rättshandling krävs bara din mammas namnteckning på gåvobrevet. Du och din make behöver inte bevittna namnteckningen, men det skadar självklart inte om ni gör det.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare