FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/10/2018

Gåvobrev - fastighet

Hej!

Jag och min fru skall överta hennes fars sommarstuga. Min fru kommer få den som gåva mot att hon kompenserar sin syster med halva värdet. Vi har gemensam ekonomi och gemensamma barn. Bör det framgå i gåvobrevet (som vi kommer bifoga vår ansökan om lagfart) att vi båda är ägare eller blir det automatiskt min frus hus - om inget annat framgår i gåvobrevet? Min fru vill att vi båda står som ägare. Hur gör vi detta på ett smidigt sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det fall att både du och din fru ska bli ägare av huset måste det framgå av gåvobrevet att fadern till din fru ger den till er båda. Om det bara står att fadern ger den till din fru kommer endast din fru bli ägare. Det är endast den som är ägare som kan ansöka om lagfart (se 20 kap. 1 § jordabalken). Jag rekommenderar alltså att det i gåvobrevet anges att såväl du som din fru är mottagare av gåvan om det är så att ni önskar att båda står som ägare.

Det är som du nu säkert förstår inte särskilt svårt att uppnå det ni önskar. Gåvobrevet måste dock uppfylla vissa formföreskrifter (se 4 kap. 1 och 29 §§ jordabalken). Gåvobrevet ska vara skriftligt och det ska av det framgå att fadern ger fastigheten till dig och din fru (s.k. "överlåtelseförklaring" eller "gåvoförklaring"). Det är viktigt att det framgår vilken fastighet som avses samt att ni tre skriver under gåvobrevet.

Det är faktiskt inte svårare än så. Tack än en gång för att ni vände er till Lawline med er fråga. Har du kortare följdfrågor eller önskar ha hjälp från en av Lawlines jurister med att upprätta gåvobrevet är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare