FrågaAVTALSRÄTTGåva05/04/2016

Gåvobrev - Bostadsrätt

Hej!

Min mor har skrivet ett gåvobrev avseende sin bostadsrätt till sina arvingar. Ska detta bevittnas, och vilka uppgifter ska finnas avseende detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Först och främst finns där inget skriftligt formkrav gällande hur ett gåvobrav upprättas, samt att där finns inga krav på att gåvobrevet måste bevittnas.

Det kan däremot uppkomma frågor vid gåvotillfället, t.ex. huruvida gåvan skall betraktas som förskott på arv eller om gåvan skall utgöra enskild egendom. Detta reglerar man i ert gåvobrev.

Jag skulle rekommendera att ni upprättar varsitt gåvobrev för respektive arvinge. De ser i princip likadana ut med undantag för namnet och namnteckningarna.

Observera att om gåvan ska vara förskott på arv ska, och kommer, gåvan avräknas från gåvomottagarens arv då arvskifte genomförs.
Om gåvan skall vara enskild egendom kommer den inte räknas med vid en bodelning vid äktenskapsskillnad eller dödsfall.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett gåvobrev kan vi hjälpa er med det genom en av våra tjänster som ni hittar här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare