FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt19/06/2019

Gåvobrev av fastighet

Hej,

jag och min sambo äger ett hus tillsammans och ska nu separera. Jag ska bo kvar i huset men istället för att jag ska köpa ut honom vill vi bara skriva över huset på mig. Utöver att jag tar över lånet på bostaden hur går vi tillväga? måste han skriva ett gåvobrev om att han ger bort sin del, och hur blir det med lagfarten?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det går bra att skriva gåvobrev för fast egendom så länge man följer formkraven! Enligt jordabalken (JB) 4 kap 29 § så gäller samma formkrav som vid ett köp enligt JB 4 kap 1 §. Följer inte avtalet formkraven så blir det ogiltigt.

Gåvobrevet ska alltså innehålla namn och underskrifter på den som överlåter fastigheten och den som tar emot den, ort, datum och oftast personnummer är inte lagstadgat men både praktiskt och brukligt. Handlingen ska även innehålla vilken fastighet som överlåts och framför allt att den överlåts och eventuella villkor, t ex det ni kommit överens om gällande gemensamma lån på fastigheten.

Efter att gåvobrevet överlämnats till dig så ska du söka lagfart på fastigheten och här kommer en luring; utöver formkraven nämnda ovan ska en gåvohandling av fast egendom enligt JB 20 kap. 7 § vara styrkt av två vittnen för att lagfarten ska godkännas, annars förklaras den vilande.

Vid en stor gåva och avtal med bevittnande och formkrav kan det vara en god idé att ta hjälp. Skulle du behöva ytterligare rådgivning eller hjälp att upprätta gåvobrevet så kan du boka en tid hos oss på www.lawline.se/boka

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare