FrågaAVTALSRÄTTGåva04/02/2015

Gåvoavtal bindande verkan vid fastighetsförvärv

Min mor fick en tomt av sina föräldrar 1959, en del av en bondgård.

Där hon byggde ett sommarhus redan 1960. 1965 tog brodern över gården, man kom dock överens om att tomten skulle styckas av från gården först efter att brodern dött. Han var 45 år och hade inga barn.

Därför skrev man ett Avtal om vad som skulle gälla fram tills dess.

En paragraf lyder:

För den händelse fastigheten av någon orsak försäljes skall hon äga

rätt att utan någon kostnad avstycka ovan nämnda tomt.

Därmed ansåg man att den skulle styckas av då brodern dog och gården såldes. Tyvärr fick han en son 1969. Brodern är död men sonen

vägrar att låta oss stycka av tomten som man gjort upp.

Tomten var min mors förtida arv och brodern fick bostadshuset istället.

Hennes föräldrar trodde att de delat upp gården = arvet på ett rättvist sätt. Varför mor accepterade broderns övertagande av gården till ett reducerat pris. Skall hon tvingas betala för att få behålla sitt arv? Huset

står ju där. Gäller det avtal de en gång skrev? Det är ju en form av GÅVOAVTAL.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni använder våra tjänster!

Vad gäller gåvoavtals bindande verkan, dvs. huruvida de är gällande eller inte, träder enligt huvudregeln inte in förens efter det är fullbordat. Där finns en annan ovanligare situation när löftet om en gåva blir bindande i och med utfästelsen, vilket är när gåvan är offentligt publicerad, men vilket det inte är fråga om i er situation.

I ert fall har brodern gett ett löfte om ett framtida fastighetsförvärv till din mor, genom fastighetsklyvning. Enligt huvudprincipen för gåva så är detta löfte, eller avtal, inte bindande förens fastighetsförvärvet är genomfört, och din mor står som lagstadgad ägare på lagfarten för den klyvda fastigheten. Det vill säga, för att gåvan ska vara bindande, skulle brodern i det här fallet ha överfört tomten till din mor enligt formkraven i Jordabalken (1970:994) 4 kap. 1§.

Med andra ord är gåvoavtalet inte bindande. Man kan inte heller se gåvoavtalet såsom ett testamente om det inte uppfyller formkraven för testamente enligt Ärvdabalken (1958:637) 10 kap. 1§. Det skulle i så fall i handlingen behöva framgå att det var fråga om ett testamente samt att två vittnen samtidigt signerat handlingen.

Byggnaden som din mor uppfört på tomten är dock hennes lösa egendom. Man bör kunna tolka det som ett bostadsarrende enligt Jordabalken (1970:994) 10 kap. och 8 kap. vilket kan ge din mor lösningsrätt för värdet på bostaden om fastighetsägaren inte önskar förlänga arrendeavtalet.

Jag kan däremot inte med säkerhet säg att din mor har denna lösningsrätt, utan en sådan undersökning går utanför ramarna för den här tjänsten. Om ni så önskar kan ni kontakta mig via min email om ni vill att en jurist undersöker saken närmare.

Jag hoppas att denna rådgivning har svaraat på dina frågor

Med vänliga hälsningar

fredrik.norberg@lawline.se

Fredrik NorbergRådgivare