FrågaAVTALSRÄTTGåva28/02/2018

Gåva som ej överlämnats

Hej,

om person A har skrivit ett gåvobrev om att ge X kr till person B inom tre månader men innan person B får tillgång till pengarna hamnar person A i obestånd. Vem har då rätt till pengarna? Person B enligt gåvobrevet eller tidigare borgenärer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1§ gåvolagen så är en utfästelse av en gåva inte bindande.
Har gåvan inte överlämnats har borgenärerna rätt till pengarna.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare