FrågaAVTALSRÄTTGåva23/10/2015

Gåva i form av större bankmedelsbelopp

Hej! Det är så att jag under ett år har fått pengar varje dag från vänner och familj till mitt konto, ibland fick jag 100kr ibland fick jag över 5000kr dag av olika vänner till mitt konto. Då dom valt hjälpa mig och skämma bort mig. Gett mig presenter utan någon motprestation.

Min fråga är : måste jag betala skatt för det jag fått? Cirka 1 miljon har jag fått in på kontot. Och min andra fråga . Behöver jag redovisa vart jag fått dom pengarna? På mitt konto kan dom se hur pengarna droppats in och olika summor och från olika personer, allt jag fått är gåvor , men har inge gåvobrev, men gåvo skatt är väll borta just nu? Hur ska jag svara på frågan när banken frågar vart jag fått pengarna ifrån? Hoppas ni kan hjälpa mig för jag är orolig och behöva betala skatt för pengar jag inte jobbar för. Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De penninggåvor du får av dina vänner och din familj är skattefria, vilket framgår av Inkomstskattelag (1999:1229) 8:2. Eftersom du dock har mottagit ett sammanlagt belopp på 1 miljon kronor så har detta sannolikt föranlett att banken har haft som skyldighet att upprätta så kallad kundkännedom. Visserligen tycks du som mest vid ett enda transaktionstillfälle ha erhållit drygt 5000 kronor i gåva, men eftersom du har mottagit ett sammanlagt belopp uppdelat på flera transaktioner av sannolikt en och samma person på mer än motsvarande 15 000 euro så har banken haft skyldighet att kontrollera din identitet för att upprätta kundkännedom, vilket förklarar att banken ställer frågor. Detta framgår av Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism 2:2 första stycket, punkt 3, och 2:3 första stycket, punkt 1.

Gåva i form av bankmedel behöver inte gåvobrev, men det kan vara praktiskt att skriva i fråga om större sammanlagda belopp för att inför din bank fastställa att det rör sig om en gåva och ingenting annat.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare