FrågaAVTALSRÄTTGåva17/02/2014

Gåva - hund

Hej. Jag har en fråga angående äganderätt på hund. Jag tog över en hund för 5 år sen av en familj som inte hade nånstans och bo och då gav dom deras hund till mig. Vi skrev på papper på blandrasklubben och så tog jag med hunden och åkte hem. Jag har ägarpapper på blandrasklubben där jag står som ägare. Nu har den förra ägaren hört av sig? Efter 5 års tid . Nu säger dom att dom ska ta hunden i från mig och att dom står som ägare på Jordbruksverket. Det är sant det gör dom. Jag har skickat in nya papper till Jordbruksverket och väntar bara på ägarbytet. Har dom rätt att komma efter 5 år och kräva tillbaka hunden när jag har ett ägarpapper och dom ett? jag har stått på försäkring och allt dom senaste 5 åren ovh trodde allt va löst. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att hunden var en gåva till dig. För att en gåva ska vara rättsligt bindande krävs dels gåvoavsikt (dvs. att givaren inte förväntar sig någon motprestation) och dels tradition (dvs. att gåvan överlämnats). Detta framgår av gåvolagen (GL) 1-2 §§, där det sägs att en gåva blir fullbordad när gåvomottagaren fått gåvan i sin besittning. Detta innebär att hunden blev din när du tog hem den. Hundens tidigare ägare kan inte ångra gåvan när den blivit fullbordad. Detta gäller oavsett om gåvan utfästs skriftligen eller inte, då även muntliga avtal ska hållas.

Att de tidigare ägarna står som registrerade ägare torde inte ha någon betydelse. En registrering kan möjligen tjäna som bevisning vid en eventuell tvist. Enligt sakrättsliga principer antas dock den som har en sak i sin besittning också ha äganderätten. För att så är fallet talar även bl.a. att du tagit hand om hunden under en längre period.

Därmed torde du inte ha någon skyldighet att återlämna hunden.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1936:83) för GL

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare