Gåva bostadsrätt

Hej

Har en fråga ang gåva av bostadrätt.

Jag äger en Bostadsrätt som jag vill ge som gåva till min son son är 19 år och min Dotter som är 17, är det möjligt utan att det beskattas?

Min son är den som kommer att bo där till att börja med, men eftersom jag ärvt den av min Mamma vill jag att båda ska ha del i den.

isåfall finns det några färdiga dokument mallar som man kan använda och som är juridiskt korrekta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvor är skattefria enligt 8 kap 2§ IL. Detta förutsätter att gåvorekvisiten är uppfyllda; det skall föreligga en förmögenhetsöverföring, frivillighet från gåvogivarens sida samt en gåvoavsikt, alltså att gåvogivaren vill berika förvärven. En konsekvens av detta blir att dina barn pga. kontinuitetsprincipen kommer att träda in i din skattemässiga situation, 44 kap 21§ IL. Detta innebär att när dina barn sedan säljer lägenheten kommer det man använda det omkostnadsbelopp som du hade använt om du sålt bostadsrätten idag.

För att gåvan ska vara giltig krävs ett gåvobrev där gåvogivaren och gåvomottagaren anges och undertecknar handlingen. Gåvobrevet måste också innehålla vilken bostadsrätt som avses med gåvan, bostadsrättslagen 6 kap 4§. Att tänka på är att gåvan blir fullbordad i och med att föreningen informeras, ofta sker detta genom att medlemskap söks, 6 kap 5§ bostadsrättslagen. Godkänns inte dina barn som föreningsmedlemmar är gåvan ogiltig. En annan sak som är värt att kolla upp vilken ägandeandel som bostadsrättsföreningen kräver att den boende har för att ha rätt att bo där.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett juridiskt korrekt gåvobrev kan du använda dig av vår avtalstjänst, se http://lawline.se/avtal/gavobrev

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare