FrågaAVTALSRÄTTGåva19/08/2016

Gåva av fastighet och övertagande av lån

Hej Lawline,

Jag xx äger ett hus i Småländska Lammhult på ca 250kvm. Jag arbetar som reporter utomlands och är väldigt sällan i Sverige.

Huset har ett lån på ca 375 000kr.

Taxeringsvärdet är på ca 550 000kr och marknadsvärdet på ca 900 000 - 1 000 000kr.

Jag har inga biologiska syskon men mor och far som lever och verkar i Sverige. Båda har inkomster och arbetat i ca 25 år i Sverige.

Jag vill och önskar mig att lämna detta hus som gåva till min mor som är beredd att ta över lånet på 375' och min önskan är att göra detta så smidigt som möjligt och givetvis allra billigast möjligast.

Önskar gärna att inte använda mäklare och klassiska jurister på just grund av onödiga kostnader.

Hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du vill ge bort ditt hus till din mor måste du upprätta ett gåvobrev. Ett sådant kan göras online via Lawlines avtalstjänst här till ett fast belopp om 995 kr. Du kommer där gå igenom ett formulär och besvara samma frågor som en jurist hade ställt till dig.

Observera att du kan behöva betala uppskovsbelopp och reavinstskatt vid överlåtelsen. Uppskovsbelopp (det vill säga uppskjuten reavinstskatt från en tidigare bostadsförsäljning) påverkas alltid och förfaller helt eller delvis till betalning när en bostad eller del av bostad ges bort som gåva. Om lån övertas i samband med en gåva av bostadsrätt kommer gåvogivaren att få betala reavinstskatt i enlighet med delningsprincipen. Det uppstår alltid reavinstskatt vid gåva av bostadsrätt om lån ska övertas av gåvomottagaren. Om gåvan består av en fastighet kan skyldighet att betala både stämpelskatt (lagfartskostnader) och reavinstskatt uppstå om lån ska övertas av gåvomottagaren. Skyldigheten att betala skatt uppstår dock bara om lånet som övertas överstiger 85 procent av föregående års taxeringsvärde för fastigheten eller den andel av fastigheten som gåvan består av. Om ni är osäkra på om skatt kommer att aktualiseras i ert fall eller på hur mycket skatt det rör sig om bör ni ta kontakt med Skatteverket och Lantmäteriet.

Observera också att ni behöver godkännande från banken för att din mor ska få ta över betalningsansvaret för lånet. Ni bör därför kontakta er bank och försäkra er om detta innan ni upprättar gåvobrevet.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Mvh

Johan LandströmRådgivare