FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/04/2018

Gåva av fastighet och föreskrift om enskild egendom

Hejsan, Min fru och jag äger tillsammans (50% - 50%) en sommarstuga utanför Hudiksvall. Vi vill nu överföra halva huset på våra två barn i gåva som personlig egendom så att vi alla fyra äger 25% vardera i fastigheten.

Hur går vi lämpligen vidare med detta?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag förstår det som att ni vill veta hur ni ska göra för att ge era barn en andel i huset samt hur ni ska garantera att andelen fortsatt är deras egendom. Vad gäller fastighetsöverlåtelser genom gåva finns regler i 4 kap. jordabalken. För att en överlåtelse genom gåva ska vara giltig gäller samma regler som för ett köp; ett skriftligt avtal, ett gåvobrev ska upprättas och undertecknas av både givaren och gåvotagaren (4 kap. 29 § med hänvisning till 4 kap. 1 § om kravet på skriftligt avtal). I gåvobrevet skriver ni hur stor andel som ska överföras till barnet. Vad gäller er andra fråga bör ni skriva i gåvobrevet att fastigheten ska vara barnets enskilda egendom. Om ert barn gifter sig och därefter skiljer sig förhindrar det nämligen att andelen i sommarstugan ingår i en bodelning.

Om era barn är över 18 år kan ni bortse från detta stycke, men om de fortfarande är omyndiga måste enligt regler i föräldrabalken någon ta emot gåvan i deras ställe. Vanligen är det föräldrarna som förvaltar barnets egendom, men eftersom det är ni som är givare kan ni inte samtidigt vara gåvotagare. För att göra en fastighetsöverlåtelse till ett omyndigt barn måste en god man förordnas, som med överförmyndarens samtycke får ta emot gåvan för barnets räkning (14 kap. 11 §). Överförmyndaren är utnämnd av kommunfullmäktige i er hemkommun och är en förtroendeperson som har i uppgift bland annat att utöva tillsyn över gode män. Även ansökan om förordnandet av en god man görs hos överförmyndaren.

Hoppas ni fick svar på er fråga, om ni har fler frågor är ni välkommen att höra av er till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare