FrågaAVTALSRÄTTGåva21/05/2013

Gåva av fastighet

Gåva från dödsbo. Vår mamma gick bort för drygt ett år sedan. Hon lämnade efter sig en del av en fastighet som hon ägde tillsammans med sin sambo. Hennes del av fastigheten ligger i dagsläget i hennes dödsbo. Jag och min bror, som är de enda dödsbodelägarna, vill ge dödsboets del av fastigheten till vår mammas Fd sambo. Hur går vi tillväga? Med vänlig hälsning Victoria Nüth

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Då ni syskon gemensamt äger dödsboet och sedermera också har rätt att ärva hälften var är det alltså halva fastigheten er egendom som jag förstår det.

I ett läge som detta finns det olika alternativ, men ett alternativ som förtjänar nämnas i sammanhanget är att ni efter arvskiftet genom avtal avhänder er bostaden till förmån för er mors Fd sambo.

Det första är att ni helt enkelt skriver ett gåvobrev och i och med detta skänker er del av fastigheten till er mors Fd sambo. Viktigt att tänka på när det gäller fastigheter är dock att vissa formkrav ställs. Detta framgår av 4 kap 1 § och 4 kap 29 § Jordabalken. Vad som framgår är kort att gåvobrevet ska innehålla uppgift om vilken fastighet det rör sig om, förklaring att ni vill ge bort fastigheten och både era och sambons underskrift. Jordabalken kan ni för övrift hitta här: https://lagen.nu/1970:994#K4

Jag hoppas svaret hjälper dig,

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare