FrågaAVTALSRÄTTGåva20/11/2014

Gåva av enskild egendom till make

Hej! Kan man genom gåva ge bort tillgångar till sin man som man fått som enskild egendom genom arv? Måste gåvan registreras hos tingsrätt för att gälla och vara juridiskt bindande?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Att egendom gjorts till makes enskilda egendom medför endast att egendomen inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning mellan makarna, se 7 kapitlet 1 § och 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken. Såtillvida inte den person som arvtagaren ärvde egendomen från föreskrivit i ett testamente att arvtagaren inte får överlåta egendomen till någon annan, utgör det faktum att egendomen är arvtagarens enskilda egendom i sig inget hinder mot att genom gåva överföra egendomen till andra.

För att en gåva till make ska vara bindande såväl mellan makarna som mot den givande makens borgenärer krävs enligt 8 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken att gåvan registreras. En  ansökan om en sådan registrering ska enligt 16 kapitlet 2 § första stycket Äktenskapsbalken göras hos skatteverket. Till en sådan ansökan ska enligt 16 kapitlet 2 § andra stycket Äktenskapsbalken fogas den handling som ska registreras, i ert fall det gåvobrev som du och din make skrivit under. Om ni inte upprättat ett gåvobrev ska istället, tillsammans med ansökan, uppgifter om gåvan lämnas i en handling som undertecknats av dig och din make.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare