Gåva av bostadsrätt

Hej!

Jag äger en lägenhet.

Nu vill vi istället hyra en lägenhet (då min bror bror i lägenheten som jag äger) då vi inte vill sälja denna lägenhet för att få ihop till en ny lägenhet.

Min fråga lyder:

Skulle vi kunna upprätta ett kontrakt så att min bror ev äger hela lägenheten tills vidare men att det står i ett papper / dokument att vi båda äger den?

Skulle jag ha rätt till halva lägenheten då vi säljer den då?

Kan men annars göra så att båda äger lägenheten?

Är detta ett lagligt dokument eller är det mer ett dokument mellan oss?

Jag får inte hyra lägenhet då jag äger en lägenhet redan, därför frågar jag.

Mvh-

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. I Sverige råder avtalsfrihet. Det innebär att det är fritt att ingå avtal om nästan vad som helst och dessutom att ni kan avtala om hur stor andel av bostadsrätten som respektive person äger. Det är dock viktigt att du kollar detta med din bostadsrättsförening då det kan finnas bestämmelser i stadgan om att man inte får överlåta andelar hur man vill. Om föreningen godkänner och ni skriver ett gåvoavtal där du ger bort halva nyttjanderätten till bostadsrätten till din bror så är det ett juridiskt bindande avtal.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare