FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/11/2017

Garantitid vid köp mellan näringsidkare

Hej,

Vårt företag säljer inredningsprodukter till företag. Vi har en stor affär på gång till ett stort välkänt företag. Deras inköpsavdelning vill ha garantitiden på produkterna specificerade och det är ju fullkomligt normalt förfarande för oss.

Våra tillverkare anger två års funktionsgaranti (ej slitage) på t ex elektriskt höj- och sänkbara bord och fem år på kontorsstolar (ej slitage). Garantierna från tillverkarna gäller endast delar och inte arbetskostnad.

Vad gäller enligt lag? Kan kunden kräva mer än två års garanti, det är väl tre års garanti i konsumentköplagen som visserligen inte är tillämplig då affären är B2B men...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I kommersiella förhållanden (B2B) regleras köp i köplagen (KöpL) och konsumentköplagen är inte i någon del tillämplig. Köplagen är i sin helhet dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort. Vad gäller garantier finns inga särskilda bestämmelser i köplagen som reglerar längden på en garanti, utan säljaren kan själv välja att garantera exempelvis en varas hållbarhet.

Om säljaren genom garanti har åtagit sig att svara för fel under en viss tid ska varan anses felaktig om en försämring av varan uppkommer inom den angivna garantitiden, detta enligt 21 § andra stycket KöpL.

För er innebär detta att ni kan avtala om vilken garantitid som helst och under denna period svarar för de försämringar som kan uppkomma i varan.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Tveka inte att ställa en till om det råder några oklarheter.

Ludvig MontanRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Köplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo