Garanti vid köp av begagnade varor!

Hej vi köpte en begagnad Volkswagentransporter med 12 månaders garanti efter 5-veckor så gick generator remmen sönder och slog sönder kammdrivningen så det vart motor ras hur gör man i detta fall ?

bilen såldes med 12 månaders garanti.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När du köper en bil av en bilhandlare är du skyddad av Konsumentköplagen, oavsett om det gäller en ny eller begagnad bil. Konsumentköplagens är tvingande för konsumentens fördel, det betyder att bilhandlaren inte kan ge dig sämre villkor än vad lagen säger.

Hur fungerar en garanti?
En utfäst garanti säkerställer att säljaren ansvarar för bilen under en bestämd tid. Garantin innebär också att säljaren har bevisbördan att i så fall visa att felet inte omfattas av garantin. Utifrån din fråga framgår det inte vad säljaren har utfäst för form av garanti, men att bilen går sönder efter 5 veckors användning borde med stor säkerhet omfattas av den utfästa garantin.

Tillvägagångssätt
Det första du ska göra är att vända dig till försäljaren av bilen och visa kvitton med garanti. Utifrån de premisserna du lämnat i din fråga borde det inte vara några som helst problem att garantin ska täcka skadorna på bilen. Svårare än så är det inte!

Om det mot förmodan visa sig att garantin inte täcker motorskador, så har säljaren bevisbördan att visa att felet inte ska åtgärdas eftersom inte garantin täcker det. Viktigt att du läser igenom vad just din garanti täcker! Hoppas du fått svar på din fråga! Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare