Garanti på 1 år - i strid med konsumentköplagen?

2017-08-08 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej,Fabriksgaranti på en båt är 1 år på mitt köpeavtal. Men enligt konsumentköplagen är det 3 år. Vad gäller här, skillnader. Har haft mycket fel på en köpt båt så som elfel, list ramlat ner då den limmats dåligt. Kan jag reklamera hela båten då? Det är en dyrt båt.MVH Roger
SVAR

Hej Roger och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vilken lag gäller?

Om båten är köpt från Sverige, Danmark eller Norge, så gäller konsumentköplagen. Inom tre år från det att du köpt båten kan du alltid få den reparerad om du kan visa att felet beror på fabrikationsfel eller fanns innan du köpte båten (23 §). Detta kallas reklamationsrätt och är att skilja från en garanti, som är något som säljaren lämnar frivilligt. Fel som upptäcks inom 6 månader från köpet antas ha funnits innan köpet och repareras alltid om det inte visar sig att du varit vårdslös med båten (20 a §).

Om båten är köpt från ett land som är med på denna lista och inte är Sverige, Norge eller Danmark, så gäller lagen om internationella köp. Här varar reklamationsrätten i två år och inte tre, som i konsumentköplagen (Artikel 39, lag om internationella köp).

Om båten mot förmodan skulle vara köpt från ett land som inte är med på listan jag länkade, så gäller detta lands lag och reklamationsfrister och garantitider kan variera.

Tolkning av ditt fall

Det är alltså den 6 månader långa perioden då fel antas ha funnits vid köpet, som förlängts till 1 år genom garanti i ditt fall. Du har 3 år på dig att hävda detta och även att hävda andra fel som du kan visa har funnits vid köpet men som du inte upptäckte inom 1 år. Tänk på att felen måste vara fel enligt konsumentköplagens 16-19 §. Det låter inte som något problem i ditt fall.

Hur du kan gå vidare

Du bör så snart som möjligt skriva till båtförsäljaren och kräva att de åtgärdar felen på båten eller låter dig häva köpet, lämna tillbaka båten och få pengarna tillbaka. Säljaren har rätt att få en chans att åtgärda felen istället för att häva köpet om denne vill det (27 § konsumentköplagen om det är en svensk säljare). Dina möjligheter att få igenom dina krav beror mycket på vilka fel det är och när de visades, därför blir det svårt för mig att avgöra situationen utan att veta detta.

Om du har skrivit till säljaren med dina krav och denne vägrar, så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten om du känner dig säker. All info om detta finner du här. Det kan då vara en god idé med vidare rådgivning och även representation i domstol om det kommer till det steget. Detta erbjuder vi på Lawline genom våran juristbyrå. Mer info om detta finner du här.

Lycka till och hoppas att mitt svar är till hjälp. Tveka inte att höra av dig till Lawline nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel Karlsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1253)
2021-07-30 Fel på häst
2021-07-29 Måste jag tåla att säljaren vill avhjälpa felet istället för reklamation?
2021-07-29 kan jag få kompensation för försenad leverans?
2021-07-28 Försvunnet paket - vem bär risken?

Alla besvarade frågor (94474)