FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/08/2013

Garanti och hållbarhetspotential

Vi Köpte 4st Microvågsugnar ifrån ELECTROLUX. 1st gick sönder efter ca 3 månader. Vi är ett Företag. Microarna står i vårat lunchrum. Vi försökte reklamera och hävdade att det ska gå på garanti. Electrolux hävdar att garanti ej gäller om micron står på en arbetsplats. Kan detta stämma? Man blir förbannad. Dom kostade närmare 3500kr+moms styck. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom köpet gjordes mellan näringsidkare gäller Köplagen.

Oavsett om en garanti gäller eller ej så har man enligt lagens utfyllande regler rätt att ställa vissa krav på det som man köper. Dessvärre får man anse att dessa krav kraftigt modifieras av säljarens ovilja att ge garanti för en microvågsugn som används i lunchrum. Nedan utreder jag möjligheterna för dig att med stöd av lagen begära kompensation av försäljaren.

Huvudregeln är att enbart de fel som redan fanns i produkten vid överlämnandet får göras gällande mot säljaren (21 § KöpL), så till vida de inte kunde upptäckas vid en undersökning av varan gjord av köparen innan köpet. Den här aspekten kommer jag inte beröra i mitt svar, eftersom att jag antar att felet var omöjligt att se utifrån.

Man kan dock anföra att en avvikelse från normal hållbarhet gäller som fel.
(Till mitt stöd för ovan har jag Torgny Håstad - Köprätt, sjätte upplagan, kap 5.1.7.)

I första hand kan man stödja detta på 17 § 3 st. KöpL, att om varan på något sätt avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta så skall detta räknas som ett fel. Vi kan anta att man som köpare kan förutsätta att en mikrovågsugn skulle hålla i mer än 3 månader även vid högre än normal bruksfrekvens, vilket alltså skulle betyda att mikrovågsugnen som ni har köpt är behäftad med fel. Kvarstår att göra gällande att felet funnits vid varans överlämnande i butiken eller vid leverans, i enlighet med 21 §. För att göra detta gällande behöver man alltså kunna peka på något konkret i mikrovågsugnen som var felaktigt redan vid köptillfället, och som är orsaken till mikrovågsugnens bristfälliga hållbarhet.

Eftersom att Köplagen inte nödvändigtvis behöver gälla i sin helhet eller över huvud taget, på grund av sin dispositivitet, vilket betyder att man kan avtala om att andra regler eller förfaranden ska gälla istället för lagen (3 §), så kan det vara så att 21 § inte behöver följas. Det verkar dock inte vara så att detta är fallet här.

Man kan också anföra ett mer abstrakt resonemang om att den köpta varan har en "hållbarhetspotential". Om den således går sönder före denna tidsrymd och inte har brukats onormalt skulle detta bero på ett ursprungligt fel. Att din microvågsugn ändå fungerade i 3 månader gör att gränsdragningsfrågan huruvida din microvågsugn avvek från en gängse "hållbarhetspotential" blir väldigt diffus, och svår att argumentera trovärdigt för.

Eftersom att säljaren i det här fallet säger att garantin inte gäller när köparen är ett företag kan i sig vara en indikation om att man inte kan förvänta sig någon hållbarhet från microvågsugnen som man köpt. Alltså skulle vad "köparen med fog kan förutsätta att varan inte ska avvika från" kraftigt modifieras av säljarens ovilja att lämna garanti till företag.

I slutändan kokar det ner till att det är vad som är övervägande sannolikt som gäller: att säljaren skulle svara för felet eller att det beror på köparens brukande av varan.

I min egen erfarenhet från Stockholms och Göteborgs universitet får jag tyvärr meddela att microvågsugnarna där betraktas som förbrukningsvaror.

Mitt råd, som student, till dig är att försöka nå en kompromisslösning, eftersom att det förefaller osannolikt att du skulle kunna få "helt rätt" mot säljaren. Säg att du tycker att du har haft otur att få ett "måndagsexemplar", och försök att få ett prisavdrag på nästa microvågsugn eller någon slags garanti eller dylikt som kompensation för den microvågsugn som du redan har köpt.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare