Går en provanställning automatiskt över till en tillsvidareanställning?

Hej, det har framkommit att min arbetsgivare har "staplat" provanställningar utan att tillkännagiva tillsvidareanställning. Jag skrev under ett nytt "provanställningsavtal" innan min första prövotid gått ut trots att min arbetsuppgift ej förändrats. Jag borde väl då när jag arbetat nu i 10 månader där ha en tillsvidareanställning? Eller Har jag försakat någon rätt på att yrka om ersättning eller helt enkelt starta en rättslig process när jag gjorde detta? För jag ska gå på föräldraledighet om en månad och känner mig panikartad om att ha ett jobb efter augusti.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning får vara högst 6 månader (6 § LAS). Detta är en tvingande regel och ett avtal som bryter mot den är ogiltigt (2 § andra stycket LAS). Det finns dock några undantag till detta. Det går att ha provanställningar som är längre än 6 månader, men då ska det finnas bestämmelser om det i kollektivavtalet på arbetsplatsen (2 § tredje stycket LAS). Det går även i vissa fall att förlänga en provanställning, antingen om den anställde varit frånvarande under större delen av anställningen, eller om anställningen gällt en särskild tjänst och arbetsgivaren istället vill att den anställde ska prövas på en helt annan tjänst.

Det framgår inte av din fråga om din arbetsplats har ett kollektivavtal med bestämmelser om längre provanställning, och eftersom det är relativt ovanligt utgår jag ifrån att det inte finns. Du skriver också att dina arbetsuppgifter inte förändrats och inget tyder på att du varit frånvarande under större delen av anställningen, därför utgår jag ifrån att din provanställning skulle vara 6 månader.

En provanställning övergår automatiskt till en tillsvidareanställning efter 6 månader. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren vill undvika detta ska besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång (6 § andra stycket LAS). Att du skrev på ett nytt "provanställningsavtal" spelar alltså ingen roll, eftersom ett sådant inskränker dina rättigheter enligt lagen om anställningsskydd och därmed blir ogiltigt enligt lagens 2 §. Eftersom din arbetsgivare inte meddelat att din provanställning inte ska gå över i en tillsvidareanställning har den alltså gjort det efter 6 månader. Detta innebär att du varit tillsvidareanställd i 4 månader.

Jag rekommenderar att du tar upp detta med din arbetsgivare för att det inte ska leda till vidare missförstånd. Om du är medlem i facket kan du även vända dig dit för att få hjälp.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare