Går det att ta bort uppgifter från Mr Koll?

Hur blir man av med Mr Koll???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar det som att du undrar om det är möjligt att ta bort uppgifter som finns publicerade om människor på Mr Koll.

Utgivningsbevis

MrKoll publicerar i grund och botten information som är att anse som offentliga uppgifter. Brottmålsdomar, adress, personuppgifter är att anse som offentliga uppgifter. För att Mrkoll ska kunna publicera denna information så krävs det att det finns ett utgivningsbevis, vilket det finns (1:9 Yttrandefrihetsgrundlagen, YGL).

Det innebär att hemsidor som Mrkoll vanligtvis har ett utgivningsbevis som medför att de kan ta publicera offentliga uppgifter om människor, exempelvis om de blivit åtalade i brottmål. Utgivningsbevis är alltså grundlagsskyddat.

Sammanfattning

I och med att Mrkoll har ett utgivningsbevis utfärdat så innebär att de har rätt att publicera dessa uppgifter. Det handlar om offentliga uppgifter, som egentligen varje enskild själv i regel skulle kunna ta reda på genom att kontakta berörd myndighet.

Avslutningsvis innebär det att ingen juridisk grund finns för att be Mrkoll att ta bort uppgifterna som de publicerat. Visserligen kan du vända till Mrkoll och fråga om det är möjligt att de självmant väljer att ta bort uppgifterna - däremot är jag osäker på om det kommer gå med på det, då deras affärside huvudsakligen går ut på att publicera information om människor.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare