Går det att samäga bostadsrätt för att göra det möjligt för ena parten att bo i bostaden?

Hej!

Jag och min fru har vi i avsikt att köpa en bostadsrätt, med syfte att hyra ut till min frus pensionerade föräldrar. Jag förstår att det inte är en garanti att bostadsrättsföreningen godkänner andrahandsuthyrning. Skullle det vara möjligt att skriva ett avtal med föräldrarna att de är "med-ägare" till bostadsrätten (för att kunna garantera att de kan bo där) men att vi har full rättighet till att besluta om att sälja och att säljesumman helst tllfaller oss?

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej, tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att ha med din fria föräldrar som medägare till bostadsrätten gör precis som du säger att det blir svårare för bostadsrättsföreningen att neka att föräldrarna är de som bor i lägenheten, oftast är detta reglerat i föreningens stadgar så tipset är att kollar stadgarna för de lägenheter ni finner intressanta. I ett separat avtal kan ni sedan reglera hur nyttjanderätten till lägenheten ska se ut, hur betalningen ska se sen kan ni reglera vid en eventuell försäljning, det avtalsförhållandet kan endast du och din fru samt hennes föräldrar avtala. Så länge ni är överens blir det inga problem, jag hade dock rekommenderat er som du själv nämner att reglera er överenskommelse skriftligt.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare