Går det att säga upp inneboende som inte har betalat hyran på flera månader?

Min kompis och jag bor ihop han har ej betalat sin hyra till mig på 5 månader. Kan jag kasta ut han? Han är då inneboende hos mig.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i jordabalken (JB) 12 kap.

Genom hyresförhållandet har du och din kompis ett hyresavtal. Huvudprestationerna i det hyresavtalet är för din del uthyrningen av en del av bostaden och för din kompis del att betala hyran. Att inte betala hyran är ett kontraktsbrott och när det dessutom rör sig om så lång tid som 5 månader är kontraktsbrottet grovt nog att du kan säga upp hyresavtalet utan uppsägningstid så att din kompis måste flytta ut (jfr 12 kap. 42 § första punkten JB).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare