FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/12/2022

Går det att reklamera något som sålts i befintligt skick?

Hej jag köpte ett grafik kort som säljarn hade sagt var helt nytt och ej användt och vi skrev köpkontrakt och där beskrev han grafik kortet som nytt skick men han tryckte i befintligt skick i kontraktet. Om jag nu blir lurad, tex att kortet har skador kan jah få tillbaka pengarns? Jag köpte via blocket online så jag kunde ej inspektera produkten innan han fraktar den.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar det som att du undrar om det skulle vara möjligt att reklamera ett grafikkort du köpt på Blocket om det skulle visa sig att det är skadat, även om det i avtalet står att grafikkortet sålts i befintligt skick. Jag antar att du som privatperson köpt grafikkortet av en annan privatperson, och kommer därför använda mig av köplagen för att besvara din fråga. Det ska nämnas att utgångspunkten är att det som står i erat köpekontrakt gäller, eftersom att avtalsfrihet råder inom detta område.

Vad innebär befintligt skick?

Att grafikkortet säljs i befintligt skick innebär att varan säljs i det skick den är i vid köptillfället och innebar en slags friskrivning för säljaren. Det finns dock regler för att skydda köparen om säljaren gjort en sådan friskrivning. Enligt 19 § köplagen kan en vara anses felaktig tror att den sålts i befintligt skick om något av följande förhållanden föreligger:

  1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
  2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
  3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Att grafikkortet har sålts till dig med förbehållet befintligt skick innebär alltså att du fortfarande har möjlighet att göra en reklamation i det fall det skulle visa sig att grafikkortet är felaktigt, förutsatt att något av de förhållandena som jag nyss nämnde föreligger.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till med grafikkortet!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare