Går det att avbeställa en bil för att det inte finns någon angiven leveransdag på kontraktet?

Hej! Jag har beställt en bil (i augusti) som jag nu önskar avbeställa då ekonomiska situationen ser annorlunda ut. Avtalet är ju såklart bindande men det står inget leveransdatum på kontraktet. I leveransvillkoren står följande kryptiska text: "4. Leveranstid och leveransförsening A. Beräknad leveransdag ska anges på köpeavtalet. Har en leveransdag inte avtalatslevereras bilen inom skälig tid, normalt två veckor för en begagnad bil och tolv veckor för en ny bil, från den dag då köparen undertecknade köpeavtalet." Har jag någon möjlighet att hävda att kontraktet inte gäller pga att det inte finns någon nämnd leveransdag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din fråga tar sikte på huruvida det är möjligt att avbeställa bilen du beställt, och göra detta på grunden av att det inte finns någon leveransdag preciserad på kontraktet. För att besvara din fråga kommer jag utgå från konsumentköplagen eftersom jag antar att du beställt bilen i egenskap av konsument.

Vad gäller angående leveransen av bilen?

Utgångspunkten är att det är fritt för avtalsparterna att avgöra vilka avtalsvillkor som ska vara gällande, t.ex i fråga om leveransdagen. Däremot styrs vissa avtalsformer av tvingande regler för att skydda en svagare avtalspart, exempelvis ges konsumenter ett starkare skydd. Villkor i avtal som, jämfört med konsumentköplagen, är till nackdel för konsumenten är utan verkan (10 § konsumentköplagen).

Det framgår inte om du köpt en ny eller en begagnad bil, men leveransdatum för en ny bil som ska tillverkas är beroende av ledtider hos tillverkaren vilket innebär att beräknat leveransdatum inte alltid kan anges exakt. Leveransvillkoret som du nämner, två veckor för en begagnad bil och tolv veckor för en ny bil, verkar enligt min uppfattning vara i enlighet med den branchöverenskommelse som finns mellan Konsumentverket och Motorbranschens Riksförbund (du kan läsa mer om detta på konsumentverkets hemsida). Att det inte nämnts någon specifik leveransdag på ert kontrakt bör alltså inte innebära att kontraktet inte är gällande.

Går det att avbeställa bilen?

Du har rätt att avbeställa bilen innan bilen har levererats till dig och säljaren kan inte hålla fast vid köpet eller kräva betalning (7 kap. 3 § konsumentköplagen). Däremot kan säljaren kräva skadestånd (7 kap. 7 § konsumentköplagen). Det finns ingen bestämmelse i lag där det framgår hur skadeståndet för avbeställningen ska beräknas, dock finns det beräkningar i den tidigare nämnda överenskommelsen mellan Konsumentverket och Motorbranschens Riksförbund som kan användas som riktlinjer. Skadeståndet ökar normalt sett desto närmare leveransdag. Om det har passerat mindre än en vecka efter avtalet ingicks har bilhandlaren rätt till ersättning som uppgår till 1.5 % av det avtalade priset, men lägst 3 000 kronor för en ny bil och 1500 kronor för en begagnad bil. Om det gått mer än en vecka från det att avtalet ingicks har säljaren rätt till ersättning med 7 % av det avtalade priset, men lägst 3 000 kronor. Bilförsäljare som är anslutna till Motorbranschens Riksförbund måste utgå från dessa regler, men om det skulle vara så att din bilförsäljare inte är ansluten kan du föreslå att ni ska utgå från dessa regler då de ger en bild av vad som är skäligt inom branschen.

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i situationen och stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare