Går att att avsäga sig arv till förmån för annan?

Hej, jag skulle vilja avsäga mig min arvsrätt från min mamma och de kvarlåtenskap som min mamma har vid dödsfallet ska då fördelas mellan mina andra 2 syskon, är det svårt eller krångligt.

Skillnaden som jag ser det är avsäga sig arv och avstå, vad är skillnaden.

Kan man få hjälp att skriva ett sådan papper som gäller vid dödsfall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Generellt om arvsavsägelse

En arvinge kan välja att avsäga sig sin rätt till arv medan arvlåtaren ännu är vid liv. En arvsavsägelse görs skriftligen hos arvlåtaren, se 17 kap. 2 § 1 st ÄB. En arvsavsägelse innebär som utgångspunkt att arvet fördelas på övriga arvingar och varken den som avsäger sig arvet eller dennes arvingar ärver något, se 17 kap. 2 § 3 st ÄB.

Om en bröstarvinge (barn till arvlåtare) avsäger sig ett arv gäller dock särskilda regler. En bröstarvinge har nämligen alltid rätt att få ut sin laglott, vilket är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Exempel: om kvarlåtenskapen (den avlidnas samlade tillgångar efter att skulder dragits av) uppgår till 1 200 000 kr innebär det att laglotten är 1 200 000/2 = 600 000 kr. Laglotten på 600 000 kr ska delas lika mellan bröstarvingarna ( i detta fall mellan er tre syskon), vilket innebär att vardera syskon har rätt till minst 200 000 kr. Laglotten kan endast avtalas bort om bröstarvingen fått skälig ersättning, se 17 kap. 2 § 1 st ÄB.

Personer under 18 år får inte avsäga sig sitt arv, se 17 kap. 2 § 2 st.

Tillämpning i ditt fall

Du kan om du vill avsäga dig ditt arv till förmån för dina två syskon. Detta görs då skriftligen till din mamma. Det enklaste är om det finns ett testamente där det framgår att du som vill avsäga dig ditt arv inte kommer att ärva något. Om sådant testamente finns räcker det att du skriver ditt godkännande på testamentet. Eftersom att du är en bröstarvinge kommer du däremot inte kunna avtala bort din laglott om du inte fått någon skälig ersättning.

Exempel:

Om din mamma lämnar en kvarlåtenskap på 1200 000 kr och du och dina två syskon är de enda bröstarvingarna:

1200 000/3 = 400 000 – arv du är berättigad till

400 000/2 = 200 000 – din laglott

Detta innebär att du endast kan avsäga 200 000 kr, eftersom att resterande 200 000 kr utgör din laglott.

Skillnaden mellan att avsäga och att avstå arv

Att avstå arv innebär att arvet går till arvingarna till den som avstått sitt arv. Det är t.ex. vanligt att föräldrar avstår arv till förmån för sina barn.

Hoppas att svaret var till någon hjälp!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare