FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/04/2018

Gallringstid belastningsregister

Hur många år tar det innan

1. Dopningsbrott, ringa brott

2. Vapenbrott, ringa brott

3. Bidragsbrott, grovt brott

4. Bidragsbrott

Gallras ut från polisens register?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om gallring, dvs. borttagning av uppgifter ur belastningsregistret, hittar du i lagen om belastningsregister.

Belastningsregistret
I lagens anges att belastningsregistret innehåller uppgifter om den som genom dom, beslut eller strafföreläggande, ålagts påföljd för brott. Det är påföljden för ett brott som avgör hur länge en uppgift finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. För att svara på din fråga behöver man därför veta vad påföljden är för de brott du angivit i din fråga.

Gallringstider
I lagens 17§ anges den gallringstid som gäller för olika påföljder. Exempelvis är gallringstiden för,

- fängelse tio år efter frigivningen

- skyddstillsyn eller villkorlig dom tio år efter domen eller beslutet (om personen som dömts är under 18 år är gallringstiden 5 år)

- böter fem år efter domen, beslutet eller godkännande av strafföreläggandet.

Sammanfattning
Vad gallringstiden är för ett brott bestäms utifrån respektive brotts påföljd. För att avgöra hur många år det tar innan brotten som du angivit i din fråga gallras från belastningsregistret behöver man därför veta vad brottens påföljd är i varje enskilt fall.

Du är varmt välkommen att återkomma med din fråga när du vet vad brottens påföljd är i varje enskilt fall!

Vänligen,

Elin ForsbergRådgivare