FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/05/2014

Gallring och arbetsgivares anställningsfrihet

Hej En potentiell arbetsgivare vill göra en bakgrundskontroll på mig. Jag fick fotboja för grovt rattfylleri för mer än 10 år sedan. 1. Finns min dom fortfarande kvar efter 10 år i belastningsregistret 2. Kan den potentiella arbetsgivaren neka mig anställning om de på något sätt får kännedom om förseelsen som begicks för 10 år sedan?

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina fråga!

1. Uppgifterna om brottet i belastningsregistret gallras efter tio år, se 17 § lagen om belastningsregister. Domen är dock alltjämt gällande och "finns kvar" i vanlig bemärkelse (dock ej synlig genom ett utdrag ur belastningsregistret).

2. Arbetsgivare i Sverige har nära på total anställningsfrihet, vilket betyder att de kan begära ett utdrag ur belastningsregistret och neka en arbetstagare anställning om denne förekommer i registret.

Ha en fortsatt trevlig dag och tveka inte att höra av dig om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare