Gallring i belastningsregistret

Kan man arbeta inom en myndighet som polisen, skatteverket, riksdagen osv när man stått i belastningsregistret för 15 år sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge informationen finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd personen fick. Alltså vilket straff som dömdes ut. På polisens hemsida kan du se efter hur lång tid olika påföljder gallras bort. (Klicka här)

Om en person dömts till fängelse, sluten ungdomsvård eller rättspsykiatrisk vård tas uppgifterna bort 10 år efter det att straffet avtjänats. Om det däremot är så att en uppgift fortfarande finns kvar i belastningsregistret och en ny uppgift införs, så ska båda uppgifterna ligga kvar ända tills den nya uppgiften ska tas bort. (Undantag för penningböter, de påverkar inte gallringstiden för andra uppgifter).

Så säg till exempel att X dömdes för misshandel och kom ut ur fängelset för åtta år sedan. Då ska hans uppgifter i belastningsregistret gallras om två år. Men så begår han ett rån och hamnar i fängelse igen; då ligger hans gamla uppgifter om misshandeln kvar ända tills rån-domen gallras bort. Vilket är tio år efter att det straffet avtjänats.

Du hittar lagstöd för detta i Lag om belastningsregister.

Hör gärna av dig igen om du har vidare frågor!

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare