Gäller vanlig uppsägningstid vid dödsfall?

Avliden släkting som sagt upp lägenhet en innan sin död gäller fortfarande 3 månaders uppsägning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att hyresavtalet löpte på obestämd tid då uppsägningstiden är tre månader. Regler om hyra finns i 12 kap. Jordabalk (1970:994) och brukar kallas för "hyreslagen".

I 12 kap. 5 § andra stycket JB finns en regel om just det fall att hyresgästen har avlidit. Dödsboet får då inom en månad från dödsfallet säga upp avtalet att gälla och då blir uppsägningstiden endast en månad. Försitter dödsboet tidsfristen om en månad sägs det upp som vanligt med tre månaders uppsägningstid.

Nu vet jag inte hur långt innan din släkting hade sagt upp lägenheten men dödsboet har alltså möjligheten att säga upp lägenheten med en månads uppsägningstid, så länge boet gör detta inom en månad från dödsfallet.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare