Gäller testamentet om det försvunnit?

En god man har slarvat bort ett testamente. Innehållet känt av alla inblandade, även den goda mannen har läst det. Gäller testamentet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett testamente ska vara giltigt krävs det att handlingen är skriftlig och har undertecknats av testator. När testatorn (personen som upprättat testamentet) skriver under handlingen ska två vittnen närvara. Vittnena ska underteckna handlingen. Vittnena ska veta om att det är ett testamente de bevittnar men de måste inte veta exakt vad som står i handlingen, 10:1 Ärvdabalk (1958:637) (ÄB).

För att få vara testamentsvittne måste man vara över 15 år gammal och inte lida av en psykisk störning som gör det svårt att förstå vad vittnesbekräftelsen innebär. Om man är testatorns make, sambo, syskon eller står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag får man inte vara vittne, 10:4 ÄB.

Om de ovan nämnda formkraven är uppfyllda är testamentet giltigt, det har ingen betydelse att testamentet har försvunnit. När ett testamente har försvunnit är det testamentstagarna (personerna som ska ärva enligt testamentet) som ska bevisa att det fanns ett testamente. Det kan dock innebära viss problematik. En person som inte vill att testamentet ska gälla kan hävda att testatorn dragit tillbaka sitt testamente, 10:5 ÄB. I ditt fall borde det inte vara ett problem att bevisa att testamentet finns då många personer (inklusive den gode mannen) som känner till testamentets innehåll.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare