FrågaAVTALSRÄTTFormkrav28/02/2018

Gäller särskilda krav en fullmakt vid försäljning av fast egendom?

Utöver formkraven i en framtidsfullmakt, krävs något särskilt om fullmakten skall avse försäljning av fast egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Framtidsfullmakter styrs av en relativt nya Lagen om framtidsfullmakter. Enligt formkraven i 5 § ska det i fullmakten kunna utläsas att fullmakten gäller ekonomiska angelägenheter. Några ytterligare återgärder är inte nödvändiga däremot kan fullmakten vidare specificera de ekonomiska angelägenheter som försäljning av fast egendom för tydlighetens skull men det finns inga krav på detta.

Hoppas det besvarar din fråga!

Amanda OlssonRådgivare