Gäller muntliga avtal istället för semesterlagen?

Enligt Semesterlagen 12 b § ska dagar med semesterlön läggas ut före obetalda dagar om annat inte avtalats.

Om en anställd vill ta ut obetalda dagar före och får detta godkänt av sin chef, räknas detta muntliga avtal som ett sådant avtal som menas i lagen?

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterlagen är tvingande till arbetstagarens fördel, om inte något annat anges i lagen (2 § semesterlagen). Detta innebär att avtal som inskränker arbetstagarens rättigheter inte är giltiga, om inte annat anges i den tillämpliga paragrafen. Som du korrekt anger säger 12 b § att semesterdagar med semesterlön ska tas ut först, om inte annat har avtalats.

Detta är alltså en sådan paragraf där det är möjligt att avtala om annat än vad som står i lagen. Muntliga avtal är precis lika giltiga som skriftliga. Det kan dock vara bra att få det skriftligt också på grund av eventuella bevissvårigheter med muntliga avtal.

Svaret på din fråga är alltså ja, det muntliga avtalet räknas och gäller istället för ordalydelsen i 12 b § semesterlagen.

Veronica BorgRådgivare