FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/05/2020

Gäller försäkring om husvagnen är för tung för mitt körkort?

Gäller försäkring om husvagnen är för tung för mitt körkort

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med så krävs ett gällande körkort för att t.ex. få köra en bil. Vad gäller om ett släpfordon, t.ex. en husvagn kopplats till en bil så krävs det att föraren har den rätta körkortsbehörigheten även för släpfordonet (2 kap. 1 § körkortslagen). De olika körkortsbehörigheterna finns i 2 kap. 5 § körkortslagen. Men eftersom det finns beskrivet att du har en husvagn som är för tung för ditt körkort kommer jag inte gå in mer på det utan enbart utgå från det du sagt.

Gäller försäkring om husvagnen är för tung för ditt körkort?
Eftersom jag saknar information om vilket typ av försäkring du har, med vilket bolag och vad dina villkor är, kommer jag inte kunna ge dig ett exakt svar. Jag har däremot kollat på några olika husvagnsförsäkringar, där det funnits vissa begränsningar. En av begränsningarna har varit "om föraren av dragbilen saknar det körkort som krävs" kan det leda till att ersättningen sätts ned med ett särskilt avdrag.

Jag rekommenderar dig därför att se över din försäkring och dess villkor samt begränsningar för att ta reda på vad som gäller för just din försäkring!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare