Gäller ett muntligt avtal om ingen eller bara en annan person hört det?

Gäller ett muntligt avtal vid avel på hund om en tredjeperson hört det i telefon

Lawline svarar

Hej och tack för att du riktar din fråga till oss på Lawline.

Sammanfattat svar på din fråga:
Ja, avtalet gäller till 100 %. Avtalet är dock svårt att bevisa tyvärr...

Varför avtalet är giltigt:
Att avtal ska hållas är en viktig rättsprincip. Förmodligen den mest kända av alla och alla jurister känner till den latinska termen "pacta sunt servanda" som betyder just att avtal ska hållas.

När det gäller muntliga avtal så är huvudregeln dessutom att de är exakt lika giltiga som skriftliga avtal. Detta framgår av 1 § avtalslagen. Några få undantag finns, exempelvis överlåtelse av fast egendom, som kräver skriftligt kontrakt för att avtalet ska vara giltigt.

Hundavel är dock inte ett specialområde som kräver den typen av skriftliga avtal och därför fungerar ett muntligt avtal i praktiken exakt lika bra och är exakt lika giltigt som ett skriftligt avtal.

Avtalet är alltså giltigt oavsett om någon annan hört det eller inte.

Problemet med muntliga avtal:
Anledningen till att man i vissa fall valt att i lagstiftning kräva skriftliga avtal, och anledningen till att exempelvis företag och banken kräver skriftliga avtal är helt enkelt en bevisfråga. Det är klart enklare att bevisa ett skriftligt avtal än ett muntligt avtal i en domstol. Därför föredras skriftliga avtal egentligen i alla sammanhang, även om muntliga avtal tyvärr används i stor utsträckning.

Så även om avtalet alltså är giltigt egentligen, så kan det i efterhand vara svårt att bevisa att det över huvudet taget existerar. Om den som slutit avtalet förnekar det så har du helt enkelt inget annat bevis än det som den tredje personen har hört. Då finns ju iallafall ett vittne som kan styrka att det finns ett avtal.
Eventuellt kan det räcka i en domstol för att de ska fastställa att ett avtal föreligger, eventuellt räcker det inte.

Värt att tänka på:
Om vi inte pratar om mycket pengar så kan det dock vara onödigt att ta det här till domstol eftersom domstolskostnader är relativt höga och kostnaderna för ombud tyvärr snabbt äter upp kostnaden för en hund oavsett hur fin den är.

Lycka till och jag hoppas att mitt svar kunde hjälpa dig!

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare