Gäller ett muntligt anställningsavtal?

Jag ska under en månad måla om ett skjul. Min chef ska skaffa allt material som behövs, hon har gett mig exakta beskrivningar om hur hon vill ha det och kommer inspektera målningen dagligen. Så lyder vårt MUNTLIGA avtal. Nu, en tid in i månaden, kom min chef och sa att hon inte tänker låta mig avsluta arbetet utan tänker be en släkting till henne att ta över. kan hon göra detta trots att vi muntligt bestämt att jag ska göra detta under en hel månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk avtalsrätt är att avtal kan ingås på det sätt som parterna önskar och det fodras i regel inga krav på att avtalet ska ha en viss form för att avtalet ska bli giltigt. Det finns emellertid några undantag, exempelvis vid köp av fastigheter och testamenten, s.k. formalavtal.

Gällande anställningsavtal så finns inget formkrav. Ett muntligt anställningsavtal är således lika giltigt som ett skriftligt. Dock är ett muntligt avtal svårt att bevisa ifall det skulle bli en rättslig tvist och det åligger dig att bevisa detta. Det jag kan råda dig till är att försöka samla bevisning för att ett anställningsavtal är upprättat, ni kanske har smsat eller mailat om anställningen?

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare