Gäller en muntlig överenskommelse om en fastanställning?

Hej

Jag blev lovad, muntligt, att min timanställning skulle bli fast anställning fr.o.m 1/2 men pga att jag blev förkyld och var hemma i 3 dagar (1–3/2) så säger chefen att man kan inte bli fast anställd ett datum man är sjuk och vill ändra det till att det ska gälla från 4/2

Får de göra så? Är det en giltig anledning?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt så gäller muntliga avtal precis som skriftliga, under den förutsättning att de accepteras omgående från det att man blivit erbjuden/fått anbudet, enligt 3 § andra stycket avtalslagen. Däremot ställs beviskravet på att ett sådant avtal existerat på den part (i detta fall du) som hävdar det muntliga avtalets existens.

Det finns inget direkt hinder mot att en arbetsgivare sätter ut ett visst datum för när en anställning ska börja, vare sig du är sjuk eller inte. Dock är huvudproblemet i detta fall att arbetsgivaren enbart muntligen har lovat dig att anställningen ska börja från och med den 1/2. Här behöver du alltså kunna bevisa den muntliga överenskommelsen med arbetsgivaren för att anställningen ska kunna anses gälla från det påstådda datumet.

Om du känner dig osäker på hur du ska kunna gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare