Gäller äktenskapsförordet och testamentet om jag och min maka skiljt oss och gift om oss på nytt?

Hej!

Min fru och jag gifte oss den 25 april 2002. Den 27 maj 2014 upprättade vi testamente och äktenskapsförord. Vi skilde oss den 18 september 2018. Gifte oss på nytt den 5 april 2019. Min fråga: gäller testamentet och äktenskapsförordet från 2014 eller måste vi skriva nytt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Äktenskapsförordet får sin betydelse vid en eventuell bodelning då den reglerar om viss egendom ska ingå eller inte ingå i bodelningen. Efter en slutförd bodelning upphör äktenskapsordet att gälla. Det äktenskapsförord ni upprättade 2014 är alltså inaktuell och ni måste upprätta ett nytt.

Beträffande testamentet är det utan verkan om äktenskapet upplösts innan testatorns död (11 kap. 8 § ärvdabalken). Även här måste ni alltså upprätta ett nytt testamente då det testamentet från 2014 är inaktuellt.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare