FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/06/2022

Gäller äktenskapsförord vid bodelning p.g.a. dödsfall?

Gäller äktenskapsförord vid dödsfall när det är bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som ett äktenskapsförord gör är att det möjliggör att undanta egendom från bodelning. I ”normala” fall blir nämligen all er egendom giftorättsgods när ni gifter er, och det är värdet av allt giftorättsgods som ska delas lika vid en bodelning. I ett äktenskapsförord (som kan göras både före och efter äktenskapet) kan ni bestämma att viss egendom istället ska vara enskild egendom, vars värden inte ska räknas med vid en bodelning.

Ett äktenskapsförord har samma inverkan på bodelningen vid dödsfall som vid skilsmässa. En sak som är viktig att känna till dock är att ett äktenskapsförord inte påverkar vem som ska ärva. Om inget testamente är skrivet kommer den efterlevande maken att ärva all egendom från den avlidne (förutsatt att det inte finns några särkullbarn hos den avlidne), även det som enligt äktenskapsförordet är enskild egendom. Vill du att din make inte ska ärva dig alls eller begränsa hans del av ditt arv behöver du skriva ett testamente. Är detta något som intresserar dig får du gärna använda dig av vår tjänst här på Lawline (länk: HÄR).

Jag hoppas jag förstod din fråga korrekt och att svaret var tillräckligt uttömmande. Annars får du gärna höra av dig igen med mer information!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare