Gäldenärslista

Söker geldenärslista (fordringsägare) på Rosenudde i konkurs 1991. Finns jag med på listan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din juridiska fråga!

För att hitta en sådan gäldenärslista råder jag dig till att vända dig till den konkursförvaltare som hade hand om konkursen. Alternativt kan du testa att kontakta kronofogdemyndigheten, dessa kanske förvarar dessa typer av handlingar.

Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så. Men jag har tyvärr inte tillgång till det materialet.

Enligt följande ordning brukar olika typer av fodringar prioriteras vid en konkurs:

1). Konkurskostandsfodringar – alltså arvode till konkursförvaltaren etc.

2). Massafodringar – fodringar som uppkommit efter själva konkursutbrottet.

3). Konkursfodringar:

- Med särskild förmån, exempelvis panträtter osv..

- Med allmän förmånsrätt, lön till anställda osv.

- Oprioriterade fodringar, exempelvis leveransfakturor och andra andspråk utan särskild kreditsäkerhet.

- Efterställda fodringar, exempelvis böter och viten.

Du kanske minns vilken typ av fodring det handlade om? och därför kan avgöra ungefär i vilken ordning denna fodring skulle komma att bli en aktuell för återbetalning.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig mer och lycka till i sökandet!

Om det skulle vara något i svaret som är otydligt är du välkommen att kontakta mig via mail

alfred.brandt@lawline.se

Vänligen,
Alfred BrandtRådgivare